Skocz do zawartości
Flash

"7 UCZUĆ" - komedia, dramat | Marek Koterski

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

7858653.3.jpg

 

Koterski znów to zrobił, zrobił to, chciałoby się rzec, naśladując zaraźliwą frazę, jaką posługują się postacie z filmów reżysera. Podobnie jak w "Dniu świra" i – zwłaszcza – we "Wszyscy jesteśmy Chrystusami" polski twórca zafundował swoim bohaterom terapię szokową. Dzięki niej ludzie żyjący przez lata w cieniu kompleksów, lęków i smutków zyskują szansę, by wreszcie wypowiedzieć swe problemy na głos. Brzmi to wszystko niepokojąco poważnie? Na szczęście nie ma się czego bać. Koterskiudowadnia, że wciąż doskonale operuje groteską, a jego ekranowa sesja psychoanalityczna przypomina efekt współpracy Dr. House'a z Witoldem Gombrowiczem. 

Wątek terapeutycznej mocy "7 uczuć" bardzo mocno wybrzmiał w dyskusjach po premierowych seansach filmu na festiwalu w Gdyni. Nowe dzieło Koterskiego weszło wówczas w zaskakujący dialog z "Klerem", a więc filmem, który również powstał z ambicją niesienia odbiorcom oczyszczenia. O ile jednak u Smarzowskiego ten szlachetny, choć ryzykowny zamiar dotyczy głównie wybranej sfery życia publicznego, o tyle Koterski swoim zwyczajem postawił na perspektywę kameralną. 

Reżyser zrobił wiele, by udowodnić, że mówienie o uzdrawiającym potencjale "7 uczuć"to coś więcej niż tylko efektowna metaforyka. Twórca "Domu wariatów" nie bez kozery rozpoczyna swój film od cytatów z psychologa Andrzeja Samsona i działacza społecznego Wiktora Osiatyńskiego. Wspólny mianownik obu wypowiedzi stanowi przekonanie, że klucz do większości naszych kłopotów z wyrażaniem emocji tkwi w nieprzepracowanych traumach z dzieciństwa. Podejmując ten trop, twórca "Dnia świra"zabiera bohaterów w bolesną, ale chwilami nieodparcie zabawną podróż do przeszłości.  

Początkowo pełnej absurdów codzienności przygląda się z chłodną precyzją naukowca, uwypuklaną dodatkowo za sprawą narracji z offu czytanej przez… Krystynę Czubównę. Bardzo szybko okazuje się jednak, że ów zabieg to tylko trik, a pod maską ironisty Koterski skrywa twarz wrażliwca kochającego pogruchotanych przez życie protagonistów. Wskazówkę do takiego właśnie odczytania intencji reżysera można znaleźć już w wyborach obsadowych. W roli Adasia Miauczyńskiego, w którego w przeszłości wcielali się między innymi Marek Kondrat, Andrzej Chyra i Adam Woronowicz, występuje tym razem Michał Koterski. Decyzja, by powierzyć tę skomplikowaną misję aktorowi charakterystycznemu mogła sprawiać wrażenie ryzykownej, ale ostatecznie okazała się strzałem w dziesiątkę.  Młody Koterskiumiejętnie wygrywa na ekranie nieporadność, narcyzm i zagubienie czyniące z niego modelowego Piotrusia Pana, wieczne dziecko niemające szans, by kiedykolwiek naprawdę dorosnąć.  

Temperament Adasia Miauczyńskiego wywiera decydujący wpływ na tonację całego filmu. Koterski senior umiejętnie żongluje nastrojami, bez ostrzeżenia przechodząc od okrucieństwa do czułości, od poezji do rubaszności. Im bliżej finału "7 uczuć", tym bardziej reżyser radykalizuje nastrój i dryfuje ze swoim dziełem w stronę manifestu wymierzonego przeciw mechanizmom ograniczającym wolność dojrzewającej jednostki. Najlepiej wypadają pod tym względem sekwencje stanowiące pyszną kpinę z absurdów świata edukacji. Niech bowiem pierwszy podniesie rękę ten, kto nigdy nie czuł podobnego zażenowania jak bohaterowie nieustannie strofowani przez nauczycieli mówiących im, jak żyć i tłoczących do głów bezużyteczną wiedzę o dopływach Nilu i szczegółach "W pustyni i w puszczy". 

Jeśli do Koterskiego można mieć o cokolwiek pretensje, to o to, że chwilami sam podchodzi do widza z tak piętnowanym przez siebie protekcjonalizmem. Przekaz "7 uczuć" nawołujących do zmian modelu funkcjonowania relacji dorośli – dzieci jest tak jasny, że naprawdę nie trzeba kazać bohaterom wygłaszać na ten temat deklaratywnych monologów. Jeśli ten delikatny populizm sprawi, że film Koterskiego trafi do większej liczby widzów i w ten sposób zmusi ich do autorefleksji, reżyser w pełni zasłuży na usprawiedliwienie. Nawet jeżeli jednak tak się nie stanie, "7 uczuć" pozostanie jednym z najważniejszych dzieł w dorobku jego twórcy. Krótko mówiąc, Koterski, siadaj, piątka z minusem.

 

 
oceń grę aktorską:
Michał Koterski Michał Koterski Adaś Miauczyński
Michał Koterski jako Adaś Miauczyński
 
 
Marcin Dorociński Marcin Dorociński Aldek Sałacki
Marcin Dorociński jako Aldek Sałacki
 
 
Katarzyna Figura Katarzyna Figura Gosia  
 
 
Małgorzata Bogdańska Małgorzata Bogdańska Zosia Muszyńska  
 
 
Gabriela Muskała Gabriela Muskała Weronika Porankowska  
 
 
Maria Ciunelis Maria Ciunelis Teresa Prawicz  
 
 
Andrzej Mastalerz Andrzej Mastalerz Bolechowski  
 
 
Tomasz Karolak Tomasz Karolak Jurek "Gruby"  
 
 
Andrzej Chyra Andrzej Chyra Ryszek Gott
Andrzej Chyra jako Ryszek Gott
 
 
Robert Więckiewicz Robert Więckiewicz Miki  
 
 
Cezary Pazura Cezary Pazura Kolega  
 
 
Zbigniew Rola Zbigniew Rola Kolega  
 
 
Marcin Kwaśny Marcin Kwaśny Geograf  
 
 
Ilona Ostrowska Ilona Ostrowska Wychowawczyni  
 
 
Sonia Bohosiewicz Sonia Bohosiewicz Woźna
Sonia Bohosiewicz jako Woźna
 
 
Dorota Chotecka Dorota Chotecka Historyczka  
 
 
Tomasz Sapryk Tomasz Sapryk Dyrektor  
 
 
Maja Ostaszewska Maja Ostaszewska Mama Adasia i Mikiego  
 
 
Adam Woronowicz Adam Woronowicz Tata Adasia i Mikiego  
 
 
Magdalena Berus Magdalena Berus Mama Grubego  
 
 
Joanna Kulig Joanna Kulig Mama Gosi
Joanna Kulig jako Mama Gosi
 
 
Marta Chodorowska Marta Chodorowska Macocha Ryszka  
 
 
Piotr Gąsowski Piotr Gąsowski Tata Ryszka  
 
 
Magdalena Cielecka Magdalena Cielecka Mama Aldka
Magdalena Cielecka jako Mama Aldka
 
 
Piotr Tołoczko Piotr Tołoczko Tata Porankowskiej  
 
 
Katarzyna Maria Zielińska Katarzyna Maria Zielińska Mama Zosi  
 
 
Mateusz Banasiuk Mateusz Banasiuk Marunio  
 
 
Karolina Porcari Karolina Porcari Sąsiadka  
 
 
Hanna Śleszyńska Hanna Śleszyńska Sąsiadka  
 
 
Łukasz Simlat Łukasz Simlat Pan docent
Łukasz Simlat jako Pan docent
 
 
Izabela Dąbrowska Izabela Dąbrowska Pani Dana  
 
 
Edyta Herbuś Edyta Herbuś Pani Aga  
 
 
Marcela Leszczak Marcela Leszczak Panna Krysia  
 
 
Violetta Arlak Violetta Arlak Sąsiadka  
 
 
Cezary Żak Cezary Żak Konduktor  
 
 
Krystyna Czubówna Krystyna Czubówna Terapeutka  
 
 
Dariusz Karpiński Dariusz Karpiński "Koniu"  
 
 
$related.related Tomasz Krzemieniecki "Byku"  
 
 
Anna Wojton Anna Wojton Dziewczyna rozwydrzona  
 
 
         
       
 
 
Beata Wójcik Beata Wójcik Uczennica w klasie  
 
 
Krystyna Czubówna Krystyna Czubówna (narrator)  
 
 
         
       
 
 
Andrzej Mańkowski Andrzej Mańkowski Uczeń w klasie  
 
 
         

 

https://www.youtube.com/watch?v=4LFp2KS8Zwo

 

 

 

źródło:https://www.filmweb.pl/film/7+uczuć-2018-810503

Edytowane przez Thinker

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jest to kontynuacja, a właściwie wydarzenia w filmie dzieją sobie przed  tym co mogliśmy zobaczyć w kultowym już filmie "Dzień Świra"

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.