Skocz do zawartości
Pan Ziemniaczek

Agama Brodata

Rekomendowane odpowiedzi

image.jpeg.7518845829ea0ef536dcffece526c63c.jpegImage result for agama brodata terrarium

 

 

Wygląd: Agamy brodate to jaszczurki osiągające 35-50 cm długości ciała, osobniki odmiany German Giant mogą osiągać nawet do 60 cm długości. Waga dorosłych agam brodatych waha się w granicach 300-500g powyżej 500g to najczęściej osobniki z nadwagą, albo agamy wyjątkowo duże (powyżej 50cm). Ich ubarwienie jest zmienne od brązowego, poprzez czerwone, pomarańczowe, żółte, a nawet białe w zależności od odmiany. W odpowiedzi na temperaturę środowiska, a także w zależności nastroju agamy mogą zmieniać swoje ubarwienie na nieco ciemniejsze, lub jaśniejsze. Najlepiej wybarwione stają się po ciepłej kąpieli. Wzdłuż ciała agamy, a także na brodzie znajdują się kolce.

 

Długość życia: Agamy utrzymane w dobrych warunkach żyją około 10-12 lat, najstarsza agama według rekordów Guinnessa przeżyła 18 lat i 237 dni. Istnieją także doniesienia o starszych 19- i 21-letnich agamach, ale nie zostały one dostatecznie udokumentowane. W naturze agamy żyją znacznie krócej, od 3 do 8 lat. Warto zaznaczyć, że w ostatnim czasie długość życia tych zwierząt w niewoli również się skróciła i coraz rzadziej można spotkać osobniki starsze niż 7-8 lat. Jest to spowodowane wieloma czynnikami, między innymi błędami opiekunów takimi jak brak odpowiedniej diety czy nieutrzymywanie odpowiednich warunków w terrarium.

 

Występowanie: Australia

 

Biotop: Naturalnym środowiskiem zamieszkiwanym przez agamy brodate są sawanny, stepy oraz kamieniste pustynie i półpustynie. Są to tereny często porośnięte krzewiastymi gatunkami akacji i eukaliptusa tworzące formację roślinną zwaną scrub. Agamy potrafią bardzo dobrze się wspinać, spędzając tyle samo czasu na drzewach, czy ogrodzeniach w pobliżu siedzib ludzkich, co przy ziemi. Wspinanie pozwala agamom widzieć większą część okupowanego terenu, a wyższe miejsca stanowią często także bardziej dogodne miejsca do wygrzewania się na słońcu. Agamy wygrzewają się na wolności najczęściej w godzinach porannych i wczesnym wieczorem, w południe gdy słońce świeci najmocniej agamy wycofują się do swoich kryjówek.

 

Ochrona gatunkowa: Agama brodata jest chroniona w Australii, skąd pochodzi. Każdy stan posiada własne regulacje co do tego, czy wolno hodować agamy. Najczęściej wymagane jest dostanie licencji przed zakupem, która pozwala na posiadanie agamy (i innych gadów) . Nie istnieje żadna inna ochrona międzynarodowa.

 

Aktywność: Agamy brodate to typowo dzienne jaszczurki. Do prawidłowego funkcjonowania wymagają odpowiedniego, mocnego oświetlenia w terrarium. Światło w terrarium powinno być włączone na ok. 10-14h (krócej zimą, dłużej latem), najwygodniej jest zastosować jakiś programator czasowy.

 

 

Terytorializm: Agamy brodate pomimo tolerowania się nawzajem w grupach, są gatunkiem terytorialnym. Nie trzeba hodować agam w grupach, agamy bardzo dobrze czują się będąc utrzymywane w pojedynkę, a zapewniając odpowiednie warunki i poświęcając im trochę naszej uwagi nadal są bardzo aktywne i ciekawskie. Agamy mogą być ospałe niezależnie od tego czy są trzymane w grupach, czy w pojedynczo i zależy to najczęściej od warunków panujących w terrarium (oświetlenie, odpowiednio duże terrarium, odpowiednia dieta, zdrowie agamy, odpowiednia ilość wysp ciepła i kryjówek itd.), a nie od ilości agam w terrarium. Trzymanie kilku agam jest możliwe, niemniej decydując się na kilka osobników w jednym terrarium musimy spełnić szereg warunków. Przede wszystkim terrarium powinno być odpowiednio duże. W grupach najlepiej jest trzymać same samiczki, samce wygodniej trzyma się osobno. Samiczki muszą się „dogadywać” między sobą, należy zwracać szczególną uwagę na jakiekolwiek walki pomiędzy samiczkami, oznaki dominacji jednej z agam nad drugą, pseudokopulacje pomiędzy dwoma samiczkami i być w każdej chwili gotowym na oddzielenie jednej agamy od drugiej. Agamy muszą być podobnych rozmiarów, najlepiej łączyć agamy dorosłe (lub takie powyżej 30-35 cm). Łączenie dużej agamy z mniejszą zazwyczaj skutkuje paniką u mniejszego osobnika, jego zdominowaniem, odmawianiem jedzenia (nawet wtedy gdy agamy widzą się tylko przez szybę). Jeśli dorosła agama ma dostęp do malucha, to może potraktować go jak pokarm.

Niektórzy hodowcy trzymają też swoje agamy w haremach, czyli jeden samiec i kilka samic. Taki układ jest niekorzystny z kilku względów. Nie mamy kontroli nad rozmnażaniem agam, samice są ciągle stymulowane do produkcji nowych jaj. Drugie terrarium jest i tak konieczne na czas składania jaj przez samicę, aby zapewnić jej spokój w tym krytycznym momencie, a przecież równie dobrze można wykorzystać je do trzymania samca osobno. Samiec stale nęka samice swoimi zalotami, samice nawet w najbardziej przestronnym. Z tego też względu nie należy trzymać agam w parach.

 

Agama brodata jako pierwsza jaszczurka
Agamy brodate to dość popularny gatunek jaszczurki spotykany w wielu prywatnych hodowlach. Swoją popularność zyskały głównie dzięki dużej ilości odmian, przyjaznemu usposobieniu, łatwemu rozmnażaniu, a także dużą odpornością na błędy w ich hodowli (co oczywiście nie oznacza, że powinniśmy je popełniać). Dlatego też często są polecane na pierwszą jaszczurkę.

Należy jednak pamiętać, że agamy brodate są dość dużą jaszczurką, przez co będą wymagały dość sporych rozmiarów terrarium, a także specjalistycznego oświetlenia, które wiąże się z wydatkami. Całość często kosztuje o wiele drożej niż sama jaszczurka. Jeśli nie możemy zapewnić odpowiednich warunków, nie posiadamy miejsca, albo poszukujemy tańszego rozwiązania to polecam zerknąć na inne równie piękne jaszczurki, jak np. karłowata agama brodata (u której powoli zaczynają pojawiać się nowe odmiany barwne na rynku), a także eublefar (gekon) lamparci, gekon orzęsiony, legwan obrożny, czy nawet małe gekony płaczące. W świecie terrarystyki istnieje bardzo duży wybór jaszczurek spełniających rożne wymagania wystarczy poszukać np. w dziale opisów jaszczurek i dopasować ich potrzeby do naszych możliwości.

Agama brodata jako zwierzę domowe, czego się spodziewać?
Jak już wyżej wspomniano agamy brodate są gatunkiem najczęściej o dość łagodnym usposobieniu, często oswajają się z obecnością człowieka, osiągają też dość znaczne rozmiary przez co nie ma obawy, że coś im zrobimy wyciągając je z terrarium, latem gdy temperatury są odpowiednio wysokie można nawet wybrać się z nimi na zewnątrz. Te cechy spowodowały jednak, że agamy często są utożsamiane z takimi zwierzętami jak pies, czy kot. Pierwsza różnica jest taka, że miejsce agam brodatych jest w terrarium, ewentualnie latem w wolierze zewnętrznej. Nie są to zwierzęta którym możemy pozwolić na swobodne bieganie po pokoju. Nie są to także zwierzęta do głaskania, w przeciwieństwie do ssaków, u których głaskanie oznacza coś pozytywnego, u jaszczurek w najlepszym wypadku reakcja będzie obojętna. Wynika to z ewolucji, młode ssaki często są lizane przez matkę, która się nimi opiekuje powoduje to pozytywne skojarzenia, u jaszczurek tego typu zachowania nie występują. Wyciągane z terrarium agamy narażone są także na bardzo niekorzystne utraty ciepła i inne zagrożenia (patrz: Skutki przetrzymywania agam poza terrarium).

Drugą różnicą jest postrzeganie agam jako istoty społeczne. Wbrew pozorom agamy brodate, to zwierzęta bardziej terytorialne niż społeczne. Agama trzymana pojedynczo jak najbardziej może być aktywną i szczęśliwą jaszczurką, nie wymaga do tego drugiego osobnika, aktywność agamy można pobudzać na wiele innych sposobów, od dobrych warunków np. duże terrarium, metalohalogeny UVB, aż po aktywność np. pozwalanie na upolowanie świerszcza, zamiast podawania pod pyszczek, czy zawieszanie różnego rodzaju roślin do zjedzenia, tak aby agama musiała włożyć wysiłek w zdobycie tego pokarmu. Agam nie należy trzymać w parach (samiec może zamęczyć swoimi zalotami samicę), ani dwóch samców razem (będzie dochodziło do walk pomiędzy nimi). Dopuszczalne jest trzymanie samic razem, albo haremu, jednego samca i kilku samic, ale nawet wtedy należy pamiętać, że podczas każdego łączenia agam razem musimy mieć możliwość ich rozdzielenia i trzymania osobno, gdyby jednak agamy okazały się zbyt agresywne wobec siebie (więcej w dziale: Zachowania – Terytorializm).

 

 

Zakup: Wbrew pozorom zakup pierwszej agamy (jak i każdej innej jaszczurki) polecam rozpocząć od przygotowania odpowiedniego terrarium (patrz: Terrarium). W przypadku tego gatunku terrarium to największy koszt, który poniesiemy. Przygotowanie dużego, docelowego terrarium w pierwszej kolejności pozwoli uniknąć wielu popełnianych błędów, a także zapewni dobry start świeżo zakupionej, często młodej, agamie. Zakup agamy w pierwszej kolejności skutkuje tym, że nie jesteśmy na nią przygotowani, posiadamy małe, przejściowe terrarium, słabą lampę UVB, równie często nie zdajemy sobie sprawy z wydatków jakie nas czekają w związku z budową właściwego terrarium, przez co jego budowa zaczyna się przeciągać, idziemy na niewłaściwe kompromisy np. zmniejszając wielkość terrarium i przestrzeń życiową agamy. Pierwsza, często młoda, agama brodata wymaga dużych dawek UVB by móc się odpowiednio rozwijać, urosnąć do odpowiednich rozmiarów. Posiadanie docelowego terrarium od samego początku pozwoli agamie na swobodne wybieganie się, a także na oswojenie się z miejscem, w którym zamieszka, dzięki czemu uniknie się stresu związanego z ciągłą zmianą otoczenia i konieczności ponownego oswajania, czy problemów z brakiem apetytu. Podczas kupna nowej agamy brodatej często towarzyszą pytania, czy lepiej jest kupić młodą agamę brodatą, czy też dorosłą, albo jakiej płci powinna być pierwsza agama brodata? Na te pytania nie ma jednoznacznej odpowiedzi, a przy zapewnieniu dobrych warunków nie powinno być większych problemów z żadną z nich. To na co naprawdę warto zwrócić uwagę, to zdrowie agamy, którą chcemy kupić. Jak zatem kupić zdrową agamę brodatą? Kupując agamę warto zwrócić uwagę na warunki w jakich agama była przetrzymywana, należy sprawdzić czy agama nie jest wychudzona, czy nie posiada ubytków palców, ogona, a także czy agama nie przymyka oczu, nie jest ospała.

 

Terrarium: Agamy brodate nie wymagają terrariów przejściowych, w dłuższej perspektywie jest to niepotrzebny wydatek, lepiej od razu jest zaopatrzyć się w docelowe terrarium. Absolutnym minimum dla jednego osobnika to 120x60x60cm, jednak w przypadku większych osobników, a także agam odmiany German Giant o wiele bardziej optymalne wydaje się terrarium o wielkości 130x80x80 cm, lub większe. Istotna przy wyborze terrarium jest także grubość ścianek i półek, które w małych terrariach powinny być cienkie, aby nie zabierały agamie powierzchni do biegania, w większych terrariach mamy większą swobodę. Zbyt małe terrarium będzie skutkowało ospałością agam, brakiem apetytu, przesiadywaniem w jednym miejscu, co może skończyć się otyłością. Tego problemu nie rozwiązuje wypuszczanie agam poza terrarium, a wręcz pogarsza to ich sytuację (patrz: Skutki przetrzymywania agam poza terrarium). Jak już wcześniej wspominałem, jeśli wielkość terrarium jest problemem warto poczytać o innych, mniejszych gatunkach jaszczurek.

 

 

Temperatura: Na wyspie ciepła temperatura powinna wynosić ok. 38-40°C, najchłodniejsze miejsce 25°C, w nocy temperatura nie powinna spadać poniżej 18°C (optymalnie 20-22°C). Warto tutaj zaznaczyć, że taki gradient temperatur jest możliwy do uzyskania w odpowiednio dużych terrariach, w małych terrariach będzie panowała wszędzie jedna i ta sama temperatura. Do ogrzewania używamy lamp grzewczych, lamp metalohalogenowych z UVB (ciepło, UVA i UVB), lub promienników ceramicznych, które zapewniają ogrzewanie od góry (te ostatnie można stosować w nocy, jako że nie emitują światła).

Nie powinno się stosować kabli, mat i kamieni grzewczych, które mogą doprowadzić do poparzenia u agam. Często są też dość awaryjne, mogą powodować zwarcia i w konsekwencji przegrzewanie się. Także stosowanie czerwonych i „podczerwonych” lamp jako ogrzewania w nocy nie jest wskazane. Agamy widzą czerwony kolor dokładnie tak samo (o ile nie lepiej) niż ludzie5, a lampa która świeci na czerwono, emituje czerwone światło. Podczerwieni nie widać gołym okiem (dlatego też często nie powinna nawet nazywać się podczerwoną). Ciągłe stosowanie czerwonego oświetlenia oraz innych lamp nocnych może zaburzać sen agam. Czasami takie agamy są nawet aktywne i poszukują jedzenia w nocy.

 

Wilgotność: Powinna wynosić ok. 60%, uzyskujemy ją umieszczając basenik w terrarium, który będzie podnosił wilgotność (nie pozostawiamy go na noc), a także dzięki codziennemu jednorazowemu zraszaniu terrarium.

Prawidłowa wilgotność pozwala na prawidłowe przejście wylinki, przez agamę, a także nie dopuszcza do pylenia w terrarium. Wahania wilgotności w ciągu dnia są jak najbardziej dopuszczalne, nie należy za to montować różnego rodzaju foggerów utrzymujących stałą (często lokalnie zbyt wysoką, pomimo zastosowania czujnika) wilgotności, ponieważ można doprowadzić do problemów z układem oddechowym u agam. Basenik w terrarium i jednorazowe zraszanie powinny w zupełności wystarczyć.

 

 

Żywienie: Agamy brodate są gatunkiem wszystkożernym. W hodowli powinny być karmione zarówno pokarmem zwierzęcym, jak i roślinnym. Mówi się o tym, że pokarm roślinny powinien stanowić 40%, 50%, a nawet 80% diety13 (dorosłego osobnika).  Przez wiele lat w warunkach domowych agamy karmiono głównie samymi owadami z niewielkim dodatkiem pokarmu roślinnego, często nawet bez żadnego dodatku roślin lub zastępując rośliny zielone owocami i warzywami. Dziś wiadomo, że takie praktyki wpływają niekorzystnie na organizm tych zwierząt i znacząco skracają długość ich życia. Najważniejszym czynnikiem przy doborze odpowiedniej ilości roślin w diecie jest wiek agamy. Maluchy do ok 4 miesiąca życia powinny otrzymywać ok 10% pokarmu roślinnego w diecie. Jest to idealny czas aby powoli i bez pośpiechu przyzwyczaić malca do jedzenia roślin. Osobniki od 4 miesiąca życia do mniej więcej roku powinny otrzymywać już od 30 do 40% pokarmu roślinnego, osobniki w wieku 12-18 miesięcy ok 50% a osobniki dorosłe, powyżej 18 miesiąca życia nawet 80%. Bardzo ważne jest aby pod pojęciem pokarmu roślinnego nie rozumieć warzyw i owoców, które mogą być  jedynie urozmaiceniem a jako właściwy pokarm roślinny należy traktować rośliny zielone np. mięta, bazylia, mniszek lekarski itp. Oczywiście nikt nie dokładnie nie oblicza tych proporcji w hodowli, niemniej należy pamiętać aby u malców rośliny stanowiły niewielki dodatek, u podrostków mniej więcej 1/3 – 1/2 podawanego pokarmu a u dorosłych podstawę diety. Powyższe proporcje, a także wielkość i częstotliwość podawania pokarmu różni się w zależności od wieku. Młode agamy zazwyczaj niechętnie jedzą pokarm roślinny, ponieważ mają większe zapotrzebowanie na białko zwierzęce. Niemniej warto jest przyzwyczajać je od małego do roślin bo tak odchowane maluchy chętniej jedzą rośliny w wieku dorosłym. Podawany pokarm, zwłaszcza zwierzęcy powinien być też odpowiedniej wielkości, zbyt duży grozi zaczopowaniem a nawet zadławieniem się zwierzęcia. Wielkość podawanego pokarmu nie powinna być większa niż szerokość pomiędzy oczami agamy. Młodym osobnikom podajemy pokarm 1-2 razy dziennie, podrostkom do 35-40 cm raz dziennie, a agamom powyżej 35 cm 2-3 razy w tygodniu.

źródło

 


 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników, przeglądających tę stronę.

×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.