Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Komputer w dzisiejszych czasach jest praktycznie rzecz biorąc nieodłączną częścią naszego życia. Do tej pory byłeś jego zwykłym użytkownikiem, który siadał do komputera instalował potrzebne programy, a następnie z nich korzystał z większym lub mniejszym entuzjazmem. Rozpoczynając naukę programowania należy zdawać sobie sprawę, że to nie jest coś, co można opanować w kilka dni czy też tygodni. Inaczej sprawa się ma z poznaniem języka C++, którego język jest z góry ograniczony, a dzięki temu jest on stosunkowo prosty do opanowania. Kurs języka C++ powinien być jednak poprzedzony odpowiednią teorią, która będzie stanowiła dobre wprowadzenie do nauki programowania. Nie obędzie się również bez zapoznania się z podstawową terminologią, której będziemy używali często w dalszej części tego kursu.

 

Budowa programu

Pierwszym ważnym zagadnieniem związanym z wytwarzaniem aplikacji jest budowa programu. Każdy program ma swój początek i koniec. Początek w programie jest zawsze tylko jeden. Nie może być ich więcej, ponieważ system operacyjny nie wiedziałby od którego miejsca zacząć wykonywać program. Inaczej sprawa ma się co do końca programu - może on występować w kilku różnych miejscach programu.

 

Wielozadaniowość systemu, a pisanie własnych programów

Komputer jest urządzeniem pracującym w pierwotnym założeniu sekwencyjnie. Wielozadaniowość to trik, który na przestrzeni lat stał się codziennością. Pisząc własne programy nie musisz jednak zastanawiać się nad sposobem działania mechanizmu wielozadaniowości - koncentrujesz się tylko i wyłącznie na pisaniu swojego programu. System operacyjny wraz z uruchomieniem aplikacji przydzieli mu niezbędne zasoby do pracy (w tym wydzielony obszar pamięci i przydział mocy obliczeniowej procesora).

Przytaczana teoria może wydawać się odstraszająca, jednak w praktyce nie ma ona żadnego większego znaczenia podczas nauki programowania. Jako przyszły programista warto jednak żebyś zdawał sobie sprawę jakie procesy zachodzą w komputerze.

 

Podstawowa terminologia

Terminologia jaką zamieściłem w niniejszym podrozdziale jest całkowitą podstawą w komunikacji każdego programisty. Warto więc się z nią zapoznać tym bardziej, że zawarte są w niej same podstawowe informacje mające ułatwić Ci rozumienie najbliższych lekcji niniejszego kursu. Nie tracąc zbędnych słów przejdźmy więc do najważniejszych pojęć.

 

  • Środowisko programistyczne

Aplikacja służąca do tworzenia, modyfikowania i testowania pisanych programów. W poprzedniej lekcji zostały wymienione różne środowiska programowania - w tym Code::Blocks, któremu poświęcony jest niniejszy kurs.

  • Kod źródłowy

Wszystko co będzie pisane w języku C++ (lub zostało już napisane).

  • Kompilator C++

Program służący do tłumaczenia języka C++ na język maszynowy (język zrozumiały dla komputera). Za pomocą tego narzędzia będzie tworzony każdy program. Znajomość obsługi tego programu w Twoim przypadku (przynajmniej na początku) będzie się sprowadzała do wciśnięcia jednego (lub dwóch klawiszy) na klawiaturze. Wiedza ta będzie wystarczająca do tego aby tworzyć proste programy i nauczyć się podstaw programowania.

  • Kompilacja

Kompilacją nazywamy proces tłumaczenia kodu źródłowego na kod maszynowy. Proces ten jest wykonywany przez wcześniej wspomniany kompilator.

  • Log kompilacji

Log kompilacji zawiera informacje o tym czy proces kompilacji się powiódł. Jeśli podczas procesu kompilacji wystąpiły jakieś błędy to znajdą się one w logu wraz z ich opisem. Kompilator często zamieszcza w logu miejsce wystąpienia błędu wskazując plik i wiersz w którym nie udało się tłumaczenie kodu. Dodatkowo komunikat błędu zazwyczaj w miarę precyzyjnie 'mówi nam' co mu się nie spodobało podczas kompilacji. Każdy komunikat jaki dostajesz w logu kompilacji powinieneś generalnie czytać i starać się go zrozumieć. Podczas nauki programowania bardzo często będziesz powtarzał te same błędy, więc nauczenie się czytania ich będzie dla Ciebie bardzo dużym ułatwieniem przy naprawianiu kodu.

  • Plik źródłowy

Pliki z rozszerzeniami: *.cpp, *.c

  • Plik nagłówkowy

Pliki z rozszerzeniami: *.hpp, *.h

 

Zanim przystąpisz do nauki programowania

Rozpoczynając naukę programowania musisz powiedzieć sobie jedno - uczysz się dla siebie. Co więcej, musisz chcieć się jego nauczyć. Sukces tego przedsięwzięcia będzie zależał tylko i wyłącznie od Twojej determinacji i systematyczności. Pamiętaj też, że kursu programowania nie należy czytać na tempo. Każde zdanie w kursie niesie za sobą jakąś istotną informację, którą będziesz musiał zapamiętać, a później zdobytą w ten sposób wiedzę wykorzystać. Każdy rozdział kursu będzie wymagał od Ciebie bardzo dużej koncentracji.

Pamiętaj, że niniejszy kurs to nie jest czytanie jakiejś 'głupiej' i obowiązkowej książki. Nie jest to również opowieść, którą można przeczytać jednego wieczora i żyć w przekonaniu, że zna się podstawy programowania. Nauka programowania wymaga czasu, a każdy rozdział wymaga przećwiczenia przedstawionych wiadomości oraz ich stopniowego przyswajania.

Pamiętaj też, że poznanie języka programowania, a jego opanowanie to dwie różne kwestie tak więc staraj się zrozumieć wszystko co jest omawiane, jeżeli chcesz naprawdę opanować programowanie i umieć czerpać z niego przyjemność oraz satysfakcję.

 

 

autor poradnika: Piotr Szawdyński, źródło: tutaj

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników, przeglądających tę stronę.

×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.